MKB & Corporate

Kortere time-to-market door inzet van Big Data Analytics

Waar begin je en hoe pak je het aan? Elke organisatie wil haar concurrent voor zijn. Betere marges, sneller investeringen terugverdienen en de levenscyclus van je product of dienst verlengen.

1

Betere samenwerking met partners en klanten

Hoe klein of groot je bedrijf ook is, een nauwere samenwerking met je toeleveranciers verbetert aanzienlijk je marges. Je bent als organisatie immers steeds afhankelijker van hoe snel je toeleverancier innoveert. Bedrijven kopen niet meer enkel in bij toeleveranciers, maar ontwikkelen ook steeds vaker zelf, samen met strategische partners. Toeleveranciers hebben meer kennis van specifieke onderdelen van jouw product of dienst.
2

Verouderde systemen op efficiëntie toetsen

Door betere samenwerking kunnen inefficiënties in het hele order- en leverproces weggenomen worden. Dat levert je veel winst op. MKB-bedrijven profiteren hier al van. Je elimineert hierdoor bijvoorbeeld de voorraden door de data beter met je partners te delen. Dat voorkomt vertraging als je ontwikkelt en zorgt voor een kortere time-to-market. Hierbij speelt de mate waarin je data schoon is een cruciale rol!
3

Werkproces optimaliseren

Niet alleen de samenwerking met partners moet beter. Intern kan veel worden gedaan om de time-to-market te verkorten. Wat is je strategie op je innovatietraject? Mocht je organisatie bestaan uit veel hiërarchische lagen, dan vertraagt dat de time-to-market. Leidende bedrijven maken daar grondige efficiëntieslagen mee. Agile denken en doen speelt hier een belangrijke rol. Succesvolle bedrijven denken in oplossingen voor klanten en niet in producten of diensten. Om dit te realiseren heb je vaak een ander slag mensen nodig die jouw collega’s inspireren om op een andere manier naar data-vraagstukken kijken.
4

Data onderdeel laten uitmaken van je verdienmodel

Iedereen heeft het erover, maar slechts een handjevol bedrijven is in staat om hierop in te spelen. De technologie is de inzet bij het vergroten van je inzicht. Door data te delen maak je nieuwe verbanden die gekwalificeerd kunnen worden. Bij het bedenken van een nieuw product of dienst (oplossing) verloopt je time-to-market geruisloos. Er heerst bovendien een cultuur van ‘continuous improvement’. Vooruitstrevende bedrijven zijn voortdurend actief op zoek naar verbetermogelijkheden. Dit in tegenstelling tot de achterblijvers, die pas willen investeren in verbeteringen als ze precies weten hoe hoog de ROI is.

Bedrijven met een hoge datavolwassenheid kunnen:     

  • sneller vragen van klanten en partners beantwoorden
  • sneller beslissingen nemen
  • sneller innoveren en groeien
  • de klantervaring verbeteren
  • denken vanuit de oplossing
  • groei realiseren in omzet en marktaandeel
  • kortere time-to-market voor nieuwe producten en diensten realiseren
  • churn verlagen
  • business processen optimaliseren
  • betere strategische plannen en rapportages maken